Checklist bij Vernieuwen Website

U gaat uw vernieuwde site live zetten en wil even de laatste checks doen waarmee u een pijnlijk bericht op deze site en veel ontevreden burgers kunt voorkomen? Mooi! Dan hebben wij ons doel bereikt. Hier vindt u een checklist voor dit soort vernieuwingen, succes!

Wij doen normaliter de volgende  checks als eerste bij het bekijken van een nieuwe site:

  1. Redirects
    Zijn de URLs van de oude site netjes 1 op 1 geredirect naar de URLs van de nieuwe site? Soms kan dit veel werk zijn, maar voor alle informatie pagina’s over essentiële zaken als paspoorten is dit toch wel gewenst, ook al valt het in webrichtlijnen versie 2 onder niveau AAA. Het resultaat van niet redirecten is namelijk dat zoekmachines er maanden over doen voor bezoekers uit zoekmachines weer op de juiste pagina in uw site aankomen.
  2. 404-pagina
    De volgende test is meestal het gevolg van het feit dat test 1 gefaald is: we bekijken de 404 pagina op uw site. Is deze pagina behulpzaam in het tóch helpen vinden van de gezochte content? Wordt er verwezen naar een zoekfunctie en een sitemap? Staan er geen domme zaken in of email adressen die niet kloppen?
  3. Zoekfunctie
    Dit is misschien wel de  belangrijkste test van allemaal: kan een bezoeker op uw site iets vinden? Als hij zoekt op paspoort, krijgt hij/zij dan nieuwsberichten? Of een informatiepagina? Zijn die resultaten makkelijker te filteren? Kortom: maakt uw zoekfunctie het leven makkelijker of moeilijker.
  4. Gebroken links
    Het gebeurt ons allemaal: links veranderen of verdwijnen en werken dan niet meer. Helaas is dat nogal frustrerend voor een bezoeker. Gelukkig kun je het héél simpel testen. Voor de Mac is er de gratis tool Integrity, voor Windows is er Xenu, wij prefereren de betaalde tool Screaming Frog, die heeft een versie voor zowel Windows als Mac. Je geeft het hoofdomein in, de tool begint te spideren en er komt keurig een rapport uitrollen met alle werkende en alle dode links.
    Check hierbij ook even naar links naar uw ontwikkelomgeving, of links naar localhost.
  5. Werkt de niet WWW versie ook?
    Als ik in plaats van www.domeinnaam.nl alleen domeinnaam.nl invoer, kom ik dan op de goede plaats uit? Het ideaal is hier een 301 redirect naar www.domeinnaam.nl.
  6. Is de site wel te indexeren door zoekmachines?
    Vaak wordt op ontwikkelomgevingen een robots.txt bestand geplaatst om indexatie door zoekmachines te voorkomen,  is die nu weg of zodanig aangepast dat indexatie niet tegengehouden wordt? Blijft uw ontwikkelomgeving wél netjes uit de zoekresultaten?
  7. Zijn de paginatitels wel goed?
    Zijn de titels van pagina’s uniek en beschrijvend? Kan ik uit de paginatitel afleiden wat ik op die pagina kan doen of vinden? Bevat de titel bovendien de naam van uw instelling?
  8. Hoe zijn de meta descriptions van de pagina’s?
    De meta description is niet het aller-belangrijkste deel van een pagina maar hij wordt, mits goed gevuld, door Google gebruikt voor de zwarte tekst onder de titel in de zoekresultaten. Er moet dus vooral geen onzin in staan en als hij gevuld is dan liefst ook met relevante tekst.
  9. Hoe zijn de URLs opgebouwd?
    Zijn de URLs begrijpelijk en bevatten ze geen rare tekenreeksen?