Homepage titels van gemeentesites

WebrichtPijn deed een kort onderzoek naar de titels van de homepages van gemeentesites. Een titel, soms ook meta title genoemd, heeft twee doelen: het is de tekst die mensen in hun browser titel of tab titel zien staan én het is de eerste regel van het zoekresultaat voor die pagina. Aangezien de homepage van een gemeente vaak het nummer 1 resultaat zal zijn voor een zoekactie op de naam van die gemeente is het belangrijk dat in die titel enkele zaken duidelijk genoemd staan. In dit artikel lopen we die zaken eerst kort na, waarna we bekijken hoe het ervoor staat.

Een goede homepage titel voor een gemeente

Een goede titel tag bevat:

  • De naam van de Gemeente
  • Het woord “stad” of “gemeente”, zodat we weten dat het niet de lokale nieuwssite is.
  • Benaming van de pagina, “home” of “startpagina” bijvoorbeeld.

De laatste is voor de homepage iets minder van belang, alleen “Gemeente X” vinden we al een redelijke titel. Het is daarnaast óók belangrijk dat de zoekmachine die titel kan vinden, dus we testen meteen of er geen rare, niet te begrijpen redirects of scripts op de voorpagina staan die verhinderen dat de zoekmachine de voorpagina opent. In enkele gevallen staan die er wel, zeker waar het CMS WAXTRAPP gebruikt wordt, een CMS met enkele flink eigenaardige eigenschappen zo te zien wat betreft zoekmachinevriendelijkheid. Google heeft zich daar echter al doorheen gewerkt, zo blijkt.

De stand van zaken

Van de 415 gemeentewebsites in Nederland hebben 59 niet het woord “gemeente” in de titel. Van die 59 maakt een aantal het echter wel heel bont, zo is de titel van de homepage van de gemeente Enschede “Portal”. Dat is geen Nederlands en al helemaal niet een begrip wat veel mensen wat zegt. Gelukkig voor Enschede vindt Google die titel ook niets en verandert Google het daarom zelf in de resultaten al in “Gemeente Enschede”, waarschijnlijk omdat dat de meest gebruikte tekst in links naar de site is. Deze zelfde “wijziging” van de titel in de zoekresultaten past Google bij meer gemeentes toe, voor de gebruiker een behoorlijke verbetering maar daarmee zijn die gemeentes de controle wel kwijt. Als ze nog een catchy slogan voor hun gemeente hadden wordt die nu niet getoond.

Andere toppers zijn Doesburg, met de geniale titel “Internet – Website”. Die titel is zo uniek dat élke homepage op het internet hem zou kunnen hebben. Duiven heeft een al bijna even briljante titel: “Startpagina home”. Die titel zou ik zelfs voor startpagina.nl nog slecht vinden. Nog meer toppers:

U bent op internet!

Er kwam er al 1 voorbij hiervoor, maar er zijn er véél meer: gemeentes die de behoefte hebben u te vertellen dat u zich op internet bevindt. 126 van de 415 websites, dat is ruim 30%, heeft het woord “Internet” in de titel. Waarom, in vredesnaam? Zetten deze mensen ook met grote letters “boek” op hun boekenkaften? Of “bureau” op hun bureaus? De logica ontgaat mij volkomen.

16 gemeentesites heten u welkom, en beginnen daarom hun titel met “Welkom”, 11 andere gemeentes doen dat later in de titel. Leeuwarden is zo trots op z’n domeinnaam dat ze hem in de titel nog maar eens herhalen: www.leeuwarden.nl. In 9 van de 10 browsers staat dat er vlak onder ook al, maar dat mag de pret niet drukken.

Portal / Portaal

Naast Enschede gebruiken overigens nog 52 andere gemeentesites ook de term “Portal” in hun titel en 7 sites het wél Nederlandse “Portaal”. Nu zie ik dat de term “portal” érg veel gebruikt wordt in de sales pitch van de softwareleverancier SIMsite, die gebruikt wordt door 183 van de 415 gemeentes, maar dat betekent niet dat je daar ook je burgers mee “lastig” moet vallen.

Conclusie

Nou mag je net als boeken websites natuurlijk niet op hun “cover” beoordelen. Achter deze slecht gekozen titels gaan in sommige gevallen best goede websites schuil. Het is echter héél simpel om dit gewoon goed te doen. Het zou mooi zijn als de gemeentes dat ook deden.