Website gemeente Weert “vernieuwd”

De gemeente Weert was de hoofdrolspeler in ons artikel over frames op gemeentesites. In de comments kwam destijds een trotse medewerker van de gemeente Weert vertellen dat de nieuwe site binnenkort, te weten 1 maart, live ging. Natuurlijk hebben wij die datum toen genoteerd en ruimte vrijgemaakt in onze agenda om te gaan genieten van dit nieuwe spektakel. Maar… U voelt ‘m al aankomen.

Update 6-3: in de comments reageert de gemeente Weert enthousiast en proactief. Van de bouwer van de site, Seneca, hebben we nog niks vernomen.

We hebben in de korte bestaansduur van WebrichtPijn een vast stramien ontwikkeld voor het testen van nieuwe sites. Daar hebben we ook een handige checklist voor gemaakt, die u kunt gebruiken om uw site te checken voor de livegang. Deze is nog lang niet compleet, maar nu in alle gevallen al voldoende geweest om onze tenen gekromd genoeg te krijgen dat we niet meer verder gaan zoeken. Dus, ook op de nieuwe weert.nl passen we deze checklist toe.

  1. Redirects
  2. 404-pagina
  3. Zoekfunctie
  4. Kapotte links
  5. Niet-www versie
  6. Zoekmachine indexatie
  7. Paginatitels
  8. Meta Descriptions
  9. URL’s
  10. Overige rariteiten
  11. Conclusie

1. Redirects

U verwacht het natuurlijk al, dit is natuurlijk weer eens niet gebeurd. En inderdaad, ook de gemeente Weert, die toch al attent was gemaakt op het bestaan van deze website en onze reviews, heeft de redirects laten zitten. Als we zoeken op “paspoort gemeente Weert” krijgen we het volgende resultaat:

Het eerste resultaat komt al uit het nieuwe systeem en werkt gelukkig prima, dat heeft Google dus gelukkig al vrij snel opgepakt. Er is nog wel iets geks mee maar dat komt later bij het hoofdstuk Zoekmachine Indexatie. Het tweede en derde resultaat leiden naar een foutmelding. Het verbaast ons wel dat dit gebeurt, de oude site was gebouwd op/met Smartsite en de nieuwe site lijkt dat ook te zijn. Als het met Smartsite niet eens lukt om een site te vernieuwen en de oude content terug te vinden, dan kun je het toch niet echt een “Content Management Systeem” noemen, lijkt ons. Dan heet het meer een “Content Kwijtraak Systeem”.

De 404-pagina die we kregen is ook nog eens van het állerergste soort:

2. 404-pagina

De 404-pagina die wij kregen zag er als volgt uit:

404 pagina gemeente Weert

Veel erger kan het niet. De tekst is in het Engels, niks op de pagina vertelt mij dat ik op de site van de gemeente Weert ben, niks vertelt mij waar ik kan zoeken naar de content die hier niet (meer) aanwezig is, geen links naar de homepage, niks van dat alles. Als we deze 404-pagina een cijfer moesten geven op een schaal van 0 tot 10 kreeg hij een -5.

3. Zoekfunctie

Er zijn ook wel enige lichtpuntjes te vinden in de nieuwe site. Zo werkt de zoekfunctie redelijk goed. We zochten naar “Paspoort” en het tweede resultaat op de pagina was de gezochte pagina en het eerste resultaat was ook al niet heel slecht:

Zoeken "paspoort", gemeente Weert

De filters aan de rechterkant waren ook relatief nuttig, in vergelijking met sites die we eerder bekeken, al doet het ambtelijke jargon nog steeds pijn aan onze ogen:

zoek filters gemeente Weert

De term “vraag-antwoord combinatie” is hip in Gemeenteland op het moment, wij willen pleiten voor het dírect afschaffen van die nonsensterm. Veelgestelde vragen is al een veel betere kop en dat herkennen bezoekers misschien ook nog wel van andere websites. Waarom deze echter twee keer in de filters staat is ons een raadsel. Doelgroep “particulier” versus “organisatie/ondernemer” vonden wij zeer prettig. “Producten en diensten” klinkt heel klantvriendelijk maar is natuurlijk onzin. Het filter “Documentbestanden” snapten wij totaal niet maar leverde (gelukkig?) ook nooit resultaten op.

Om de kapotte links op een site te meten gebruiken wij doorgaans een spider genaamd Screaming Frog. Deze tool werkt niet heel anders dan Google zou doen: we geven de homepage in en vandaar uit begint hij alle links te volgen die hij tegenkomt. Eigenlijk werkt deze tool bijna altijd naar behoren, maar niet op de site van de gemeente Weert. Waarom niet? Omdat die de “druk” niet aankan. Blijkbaar is er bezuinigd op de server want na enige “druk” van onze kant werd de boel ineens tergend traag. Als er een groot evenement is waardoor de website druk bezocht gaat worden zal deze website het vermoedelijk niet houden.

Met enige moeite en een flink vertragend filter op de spider hebben we toch de site kunnen spideren en kwamen we tot de conclusie dat er toch nog wel érg veel foutmeldingen te vinden zijn. De sitemap link in de footer geeft een error 500-foutmelding, evenals de aangevraagde evenementen-pagina.

5. Niet-www versie

De niet www-versie van de gemeente Weert werkt prima, dus daarover zullen we niet zeuren.

6. Is de site te indexeren door zoekmachines?

Ja, dat is hij. Behoudens de “probleempjes” die de nieuwe Smartsite installatie oplevert. Zo is er een XML Sitemap gemaakt voor de site die nogal wat URLs bevat die wij niet echt goed begrijpen. Kijkt u even mee:

  • http://www.weert.nl/google539afe0accfc12ae.html
  • http://www.weert.nl/googlef7756ebc703befd5.html
  • http://www.weert.nl/Scf/jQuery/Treeview/index.html
  • http://www.weert.nl/Def/Google-Maps-client.html

Enzovoort… Er staat, kortom, nogal veel rotzooi in. Niet handig en ook niet nodig, dat lijkt ons vrij simpel om even netjes op te ruimen.

Daarnaast zijn de links die gebruikt worden niet consistent. Zo is de “Sitemap” link in de footer een verwijzing naar de URL http://www.weert.nl/Def/(68913)-Sitemap.html. Als men op die URL klikt wordt men doorgestuurd naar de volgende URL: http://www.weert.nl/Def/Weert/Home/Home-Sitemap.html. Die doorsturing geschiedt middels een 302-redirect, dat is een zogenaamde “tijdelijke redirect”, Google verwacht dus dat die redirect op enig moment weer opgeheven zal worden. Datzelfde is het geval bij de eerder genoemde Paspoort pagina. Het zou dus een 301-redirect moeten zijn, aangezien de tweede URL een stuk “netter” lijkt. Nog beter zou het natuurlijk zijn als die tweede URL gewoon meteen werd gebruikt om intern te linken.

7. Paginatitels

We hadden gehoopt dat ons artikel over homepage-titels van gemeentesites een beetje meer indruk maakte dan het kennelijk gedaan heeft. De titel van de homepage van de nieuwe website van Weert? “Homepage”. Wij slaakten een hele diepe zucht toen we dit zagen.

8. Meta Descriptions

De meta description is niet het allerbelangrijkste deel van een pagina maar hij wordt, mits goed gevuld, door Google gebruikt voor de zwarte tekst onder de titel in de zoekresultaten. Sommige pagina’s op de nieuwe site van Weert hebben echter wel héle rare meta descriptions, wat te denken van deze “dummy tekst” die niet vervangen is op de uitgebreid zoeken pagina:

Vivamus turpis enim, ornare eget placerat eget, tincidunt at sem. Donec leo augue, facilisis quis elementum eu, adipiscing ut ipsum.

Die mag nog wel even nagelopen worden!

9. URL’s

De meeste URL’s op de website zijn netjes en clean. Enkele van de “verkeerde” links zoals hierboven besproken, zoals de Sitemap-link, zouden niet voldoen aan de Webrichtlijnen versie 2 aangezien ze meer dan 7 onbegrijpelijke karakters na elkaar bevatten, maar dat is slechts een “klein punt” in dit geval.

10. Overige rariteiten

Wij blijken met dit artikel al niet te voldoen aan de “Copyrights” van de gemeente Weert. Daarin staat namelijk exact vermeld hoe wij mogen linken naar deze site:

Linken naar deze website

Het is toegestaan vanaf een andere website een link op te nemen naar deze website. U kunt daarvoor als adres www.weert.nl gebruiken.

Gebruik logo

Zonder schriftelijke toestemming van de gemeente is het niet toegestaan het wapen en / of logo van de gemeente Weert te voeren. Ook foto’s en andere afbeeldingen die op deze website gebruikt worden, mogen niet zonder schriftelijke toestemming van de gemeente Weert worden gebruikt.

Direct linken naar de Digitale Gemeentegids vanaf een externe website is niet toegestaan.

We linken op diverse plaatsen in dit artikel naar pagina’s diep in de website van de Gemeente Weert. Het spijt ons niet. We gebruiken ook het logo van de Gemeente Weert zonder toestemming. Misschien dat dat niet gepast is, maar wij vinden het raar dat een overheid het gebruik van zijn logo in een nieuwspublicatie zou willen verbieden. Ook linken wij even naar de digitale gemeentegids. Gewoon omdat het kan en omdat de gemeente Weert niet zo’n belachelijke copyright tekst op zijn site moet zetten.

11. Conclusie

We zijn niet echt onder de indruk van de nieuwe site. De frames zijn weg, dat is een vooruitgang, maar er is nog voldoende ruimte voor verbetering. Vooral de 404-pagina en de diverse “error 500” foutmeldingen die de argeloze bezoeker tegen kan komen tijdens zijn bezoek lijken ons iets wat gewoon opgelost moet worden.

Comments

  1. Best wel lastig op deze website vind ik die navigatie in het blauwe blok. Ik merk dat ik het niet goed begrijp. Neem deze pagina: http://www.weert.nl/Def/ondernemen/Ondernemerszaken.html , dan zie ik als optie ‘homepage’ en ‘ondernemen’.

    Verder vind ik dat naast vraag-antwoord combinaties op websites, ook de rubriek ‘veelgestelde vragen’ moet verdwijnen. Hoe weet ik nu dat ik een ‘veelgestelde vraag’ heb? En waarom worden die antwoorden als ze belangrijk zijn meteen niet geserveerd? Je moet niet de vraag stellen op de site, je moet het antwoord geven. Verder doen de links het niet in de vraag-antwoord teksten op deze website.

    Verder is dit echt slecht: http://www.weert.nl/Def/Weert/Leven/Werk-ampamp-inkomen/Downloads-%28oa-folders-ampamp-formulieren%29.html

    Om in de woorden van McGovern te spreken: Every time I see a website full of PDFs I have this overwhelming desire to hit the Back button, because these websites scream, “We don’t care about your time. We took this print stuff and put it on our site because it saves time for us.”

    http://www.gerrymcgovern.com/nt/2007/nt-2007-02-05-pdf.htm

  2. Dat blauwe blok snap ik wel, maar is onzinnig. De keuzes Homepage en Ondernemen moeten weg (daar kom je namelijk al via dezelfde keuzes in het hoofdmenu bovenin) en Ondernemerszaken moet geen link zijn, op die pagina bevind je je namelijk al. Zal wel door het CMS gegeneerd zijn.

    De FAQ heb ik geen problemen mee. Is toch een gebruikelijke manier van informatie geven? En de linkjes werken bij mij.

    Eens met je opmerking over de PDF stortvloed.

  3. Waarom reageren we eigenlijk hier?

    Hier kun je er een cadeaubon mee verdienen 😉
    http://www.weert.nl/Def/Weert/Home/Geef-uw-mening.html

    Alleen of 5 minuten genoeg zijn om mijn mening te geven…

  4. De leesbare URL’s zijn zeer fraai verrijkt met een nieuw Nederlands woord: “ampamp”:
    http://www.weert.nl/Def/Weert/Gemeente-ampamp-bestuur/
    In Wordfeud zou ampamp wel 16 punten op kunnen leveren!
    Let op de pagina Gemeente en Bestuur ook eens op de onmisbare uitleg: “Maak een keuze uit een van de subpagna’s aan de rechterkant.”

    Overigens vraag ik me al jaren af wat /Def/ in een URL doet.

    En tot slot zit er een overbodige 2e Weert in de URL want:
    http://www.weert.nl/Def/Groningen/Gemeente-ampamp-bestuur/ werkt prima!
    of nog leuker: http://www.weert.nl/Def/Rhymz/Gemeente-ampamp-bestuur

    • Het lijkt er bij deze site op dat er meer gekeken is naar de kalender, dan naar de website. Ik heb verder vooral kromme tenen bij de content. “Bij een vestigingstraject zullen zij u professioneel ondersteunen. ” Ja, hoe anders? Of: “Onze bedrijvencontactfunctionarissen spreken uw “taal”, denken met u mee en vervullen een brugfunctie tussen de locale overheid en u.”

      http://weert.nl/Def/ondernemen/Ondernemerszaken.html

      En wie noemt het nu ‘ondernemerszaken’, zo’n pagina? Sorry Waanders, maar ik vind nog steeds de FAQ – zeker hier – misplaatst en gemakzuchtig. Als er staat: “Download hier een folder met meer informatie” kan ik nog steeds niets downloaden. Ik heb gewoon niet het idee dat het bedoeld is om de lezer te helpen met een vraag of probleem, maar meer om informatie die er is te brengen. Hier heb ik het dan maar niet over: http://weert.nl/Veelgestelde-Vragen

      Het blijft gewoon een erg aanbod gestuurde website, neem deze landingspagina (!) met long copy http://weert.nl/Def/Weert/Leven.html of http://weert.nl/Def/Weert/Leven/Leven-MijnStraatJouwStraatnl.html Het gaat weer eens over beleid, niet wat je als lezer nu kunt doen. Dat lijkt me niet wat de burgemeester bedoelt met ‘de klant centraal stellen’.

  5. De tekst “Subpagina’s” als titel van een tab is nou ook niet echt geweldig. Gros van de bezoekers zal niet weten wat een subpagina is.

    Overigens al opgevallen dat veel pagina’s rechtsonder een leeg Links blok bevatten?

  6. Ze hebben gelukkig een eerste slag gemaakt, jammer dat er geen degelijk kwaliteitscontrole is geweest op deze onderdelen. Lijkt er vooralsnog op dat er alleen een functionele controle is gedaan of de website werkt en de mensen de juiste informatie kunnen vinden. Deze (test)cases zullen vast en zeker geslaagd zijn, maar had met een degelijke (systeem)test verwacht dat dit opgelost zou zijn en ondervangen.

    Verder valt mij op dat veel overheidswebsites zich niet houden aan het vereiste taalniveau. Het zou B1 moeten zijn, dit betekend dat het geen volkskrant/NRC taalgebruik of ambtelijke taal kan zijn. Dit zie ik in veel gevallen nog wel terugkomen, ook in deze website van de gemeente Weert.

  7. Beste bezoekers,

    De gemeente Weert is blij met alle op- en aanmerkingen op onze nieuwe website. Ook de reacties die hier gegeven worden, bekijken we serieus en gebruiken we om de website verder te verbeteren en aan te passen. Sommige punten kunnen we zelf oplossen, voor andere zaken hebben we hulp nodig van de CMS-leverancier. Het zal even tijd nodig hebben om alles te onderzoeken en aan te passen, maar we gaan hier zeker mee aan de slag. Hartelijk dank voor alle input!

    Arjan Kessels,
    gemeente Weert

  8. Een aantal zaken die gemakkelijk aan te pakken zijn, zijn inmiddels gedaan. O.a. de sitemap.xml, titel van de homepage, de foutmeldingen bij sitemap en evenementen-pagina, linkjes in het menu met sub-pagina’s, copyright-pagina, en enkele vreemde meta-descriptions. De andere genoemde punten zitten dieper in het CMS verweven (bijv. de /def/ in de URL’s) of in de configuratie (bijv. error-pages). Maar ook hieraan wordt gewerkt. Nogmaals dank voor de input!

    • Gaaf Arjan, dank voor de update!

    • Mijn complimenten aan Arjan voor hoe de zaak hier direct serieus opgepakt wordt!!!

    • Seneca sluit zich aan bij Arjan Kessels (gemeente Weert): dank voor de input. Er is altijd ruimte voor verbetering.
      Samen met de gemeente werken we dan ook aan de optimalisering van de website. De eerste resultaten zijn al geboekt!

    • Goed dat er aan gewerkt wordt, maar er is nog een hoop te doen.
      – “ampamp” in URL’s is zoals gezegd niet echt SEO-vriendelijk;
      – komma’s en haakjes in URL’s lijkt me ook niet zo handig;
      – Links-blok (rechts)onder nog steeds veelal leeg;
      – Deze pagina is nu ook een beetje onzin geworden: http://www.weert.nl/ondernemen. Nul zinnige tekst met 1 verwijzing naar de daadwerkelijke tekst;
      – En weert.nl/xxx levert wel een hele vieze 404-pagina op;
      – Externe links (in de voettekst) hebben geen markering, ik zit zonder waarschuwing plots op een andere website;
      – etc…

  9. En de foto op deze pagina http://www.weert.nl/Evenementen heeft zowel als title-attribuut als alt-attribuut de waarde “Foto”. Ja, dan weet je wat…

  10. Hallo allen,

    goed om te lezen dat er mensen zijn die kritisch naar onze website en digitale dienstverlening kijken en hun mening geven. Bedankt daarvoor! Als gemeente (en leverancier Seneca ook) kunnen wij daar dan weer mee aan de slag. Ik nodig jullie dan ook uit om feedback te blijven geven. Ik ben het met jullie eens dat er nog veel te verbeteren valt. We zijn nog niet klaar en werken er hard aan!

    Groeten,
    Petra Bulk
    Hoofd Publiekszaken gemeente Weert

Speak Your Mind

*