Gemeente Harlingen vernieuwt…

De gemeente Harlingen heeft haar website enkele dagen geleden vernieuwd, meldt zij trots op haar website. Mooi! Dat gaan we dan meteen maar eens aan een test onderwerpen.

Redirects

Laten we beginnen met iets simpels: stel, ik wil een nieuw rijbewijs ophalen. Ik zoek in Google naar “harlingen rijbewijs”:

Resultaat voor zoekactie "Harlingen rijbewijs" in Google

Resultaat voor zoekactie "Harlingen rijbewijs" in Google

U voelt ‘m denk ik, na ons bericht over de Belastingdienst, al aankomen… De volgende foutpagina wordt getoond:

404-pagina Harlingen

404-pagina Harlingen

Waar de foutpagina van de Belastingdienst nog enigszins behulpzaam was is deze foutpagina een totale blamage. Geen excuses, geen zoekopties, geen uitleg over wat de oorzaak kon zijn. Oh ja, en geen redirect naar de pagina die we eigenlijk hadden moeten hebben.

Zoekresultaten

Laten we dan maar zoeken op de site: aanvragen rijbewijs, zochten we op:

aanvragen rijbewijs zoekresultaten

Ik schrijf dit bericht op 3 februari, waarom er dan een melding over 1 of 2 februari boven de zoekresultaten staat is me een raadsel, maar vooruit, dat kan nog.  Wat echter erger is, is dat ik m’n bril d’r bij moet pakken om de resultaten te lezen. Daarnaast zijn deze zoekresultaten wat mij betreft niet echt overzichtelijk, zoals deze richtlijn wel vereist. Sowieso heeft de hele site een enorm klein lettertype.

Alt teksten

Laten we dan maar een afspraak maken om ons rijbewijs op te halen. Wat ziet ons oog? Een plaatje met tekst er in?

Liever direct aan de beurt? Maak een afspraak

Dan staat vast in het alt attribuut van dat plaatje dezelfde tekst? Helaas. Weer een richtlijn gemist, het alt attribuut is verplicht.

Formulieren

Laten we eens verder kijken, naar de formulieren op de site. Een melding openbare ruimte, bijvoorbeeld. Naast dat de teksten niet al te best zijn, kom ik op het volgende formulier:

Melding openbare ruimte

Melding openbare ruimte

Mij vallen direct een aantal zaken op: waarom moet ik mijn volledige doopceel invullen om een melding te kunnen doen? Er staat nergens een link naar een privacy policy of anderszins een uitleg van waar die gegevens voor nodig zijn, waarmee het formulier niet voldoet aan deze richtlijn. Ze vragen mijns inziens meer informatie dan noodzakelijk, nog een richtlijn overtreden. Er staan wat sterretjes bij invoervelden, maar dat daarmee aangegeven wordt dat die verplicht zijn dat moet ik zelf maar afleiden. Dit formulier is dus niet echt bruikbaar.

Conclusie

Wat mij betreft krijgt Harlingen een dikke onvoldoende…

Comments

  1. Goeie analyse. Het maakt duidelijk dat toegankelijk niet een een techneutenhobby is, maar dat het alles te maken heeft met klantgerichtheid. En over klantgericht taalgebruik: wie weet nu wat een “Melding Openbare Ruimte” is. Je kunt ook zeggen “Iets kapot? Meld het ons!” of zo iets.

  2. J. Ypma says:

    Ook mooi deze zin op het formulier: “op de hoogte worden gehouden van eventuele ontwikkelingen rondom de melding”. Begrijp ik het goed dat de kans groot is dat de gemeente toch niks met mijn melding gaat doen?

  3. Te kleine letters op gemeentesites: het lijkt wel de nieuwste trend. Ik zie heel veel net opgeleverde gemeentesites met veel te kleine letters. Strikt genomen niet strijdig met de Webrichtlijnen, maar het is duidelijk niet klantvriendelijk, en natuurlijk eigenlijk ook niet toegankelijk. Want niet iedereen weet hoe je de tekst van je site kunt vergroten. Gebruiksvriendelijkheid is in veel gevallen beginnersvriendelijkheid.

  4. AU! Dus de technische partij voldoet niet. Dan mag ik wel opmerken dat de ontwerppartij dat ook niet doet. Ik zie weinig inleving in klantvragen (Werken op afspraak? Wat is dat. ‘Snel naar’ bevat dingen die maar weinig mensen interesseren) en met een ontwerp uit 1999 ben ik ook niet echt enthousiast. Het lijkt alsof een bepaald beheersysteem verplicht gebruikt moest worden en dat daarbij ook standaard paginatemplates hoorde.

    Zo zonde. Er zijn genoeg bedrijven die zo’n project met beide handen willen aanpakken en niet rusten voordat het goed werkt. En minimaal drempelvrij eisen hanteren.

  5. Ow en om dan maar even te mierenziften. Jij hebt ook *tjes bij een formulier staan zonder uitleg ;-).

  6. En ook ik ben eens gaan kijken. Mijn interesse gaat altijd uit naar dienstverleningsvisies, de afspraken die ze met zichzelf hebben gemaakt. Op Harlingen.nl staat een een werkstuk van BMC. Veel over het KCC en een kleine paragraaf gaat over de website. Voor wie het wil lezen: http://harlingen.nl/politiek-en-organisatie/beleidsstukken_3809/item/dienstverlening_4777.html (p35).

    Gelukkig staat er wél dat men van buiten naar binnen denkt en in één keer antwoord geeft. Even kijken bij de gladheidsbestrijding. De vraag is natuurlijk: wordt er bij mij in de straat gestrooid? Succes met het Antwoord! http://harlingen.nl/digitale-balie/producten-en-diensten_3849/product/gladheidbestrijding_209.html

    Maar op zich is de aandacht er gelukkig wel (p18): “En dat inzet van ICT onontbeerlijk is om de dienstverlening te verbeteren. Alleen met de aanschaf van nieuwe systemen, een mooie website en een intranet ben je er niet als
    organisatie. Het gaat nl. om de organisatie die hier achter zit en dan kom je weer bij de ‘zachte’ kant: de mensen en de processen!”

    Kortom, Harlingen heeft een gewone website waaraan nog van alles moet gebeuren.

  7. Blijkbaar hebben ze je raad ter harte genomen, de alt-tekst is ingevuld. Overigens werkt het plaatje de indruk klikbaar te zijn, hetgeen niet zo is.

    Wat betreft de melding over de zoekfunctionaliteit die vermoedelijk niet goed is: hilarisch. En activeer deze dan nog niet als het niet goed werkt zou ik zeggen.

  8. “werkt” moet zijn “wekt”

  9. Melle vd Heide says:

    En….is er na ruim een half jaar al verbetering te zien?

Speak Your Mind

*