Leuker kunnen we het niet maken. Ook niet makkelijker.

De Belastingdienst heeft haar website vernieuwd. Daarmee zijn ook de URL’s op de site van de belastingdienst enigszins veranderd. De oude URL’s werken in sommige gevallen niet meer. Dat is niet leuk. En niet makkelijk.

Stel, je bent een brave burger zoals de schrijver dezes. Je wilt graag vooraf aangifte voor de loonbelasting doen omdat je als DGA van je eigen BV toch elke maand hetzelfde verdient. Dus je zoekt in Google, op “vooraf aangifte doen”:

Vooraf aangifte doen - gezocht in Google: de Belastingdienst op #1

Vooraf aangifte doen - gezocht in Google: de Belastingdienst op #1

De belastingdienst op 1! Prima gedaan, denk je dan. Helaas, de volgende pagina is minder vriendelijk:

404-pagina van de Belastingdienst

404-pagina van de Belastingdienst

Die URL is dus niet “onveranderlijk”, maar, nog belangrijker: er is niet doorverwezen bij verandering, laat staan automatisch. Met enige moeite vinden we deze PDF, waarin op pagina 92 wat uitleg staat, onder kop 10.2.2. Daaronder wordt verwezen naar www.belastingdienst.nl/loonheffingen voor meer informatie. Die URL redirect naar een andere pagina. Op die pagina kunnen we… de PDF downloaden waarin we zojuist deze URL vonden. Juist. Behulpzaam.

Wat storend is, is dat het er gewoon staat op die 404-pagina: onze site is vernieuwd “het is daarom mogelijk dat verwijzingen en favorieten naar pagina’s op deze sites zijn verplaatst of niet langer beschikbaar zijn”. Pardon? Jullie wisten dit en hebben dus de beslissing genomen er niets aan te doen? Dat is niet het makkelijker maken, beste Belastingdienst. Integendeel.

Comments

  1. Ergens heb je gelijk dat de Belastingdienst best een paar redirects had kunnen plaatsen, maar vergis je niet hoe diep de oude (en de nieuwe) site is. Om bij iedere pagina na te moeten denken waar hij naar verwijzen moet, dan ben ik bang dat ze de belastingtarieven weer op moeten schroeven om dat te kunnen betalen.
    Ik denk dat ze Google “natuurlijk” zijn beloop laten gaan. Tot die tijd is het, en dat is sowieso makkelijker, een kwestie van zoeken op de BD-site.

    • Hoi Douwe-Jan,

      ik ben het falikant met je oneens. Weet je wat het betekent als ik mijn vraag niet zelf kan beantwoorden op belastingdienst.nl? Dan ga ik de belastingtelefoon bellen. Dat kost geld. Héél veel geld. Vindbaarheid is dus érg belangrijk. Bovendien gaan ze nooit snel goed ranken met nieuwe pagina’s, omdat ze door niet te redirecten alle linkwaarde hebben weggegooid. Dit is dus ook op lange termijn een domme en dure beslissing.

    • Zelfs de interne links werken niet!!!! Ik heb vorige week als ondernemer aangifte gedaan. Allerlei documenten waren vanuit de aangifte niet meer bereikbaar (“Pagina niet gevonden”). Als ik iets fout doe krijg ik een boete van 65 euro van de BD. Omgekeerd zou nu ook het geval moeten zijn, want het heeft mij als beginnend ZZP-er 2 uur extra gekost om de juiste documentatie bij de aangifte te vinden 🙁

  2. En als je dan bedenkt wat voor budgetten er omgaan in dit soort sites zou je zeggen dat dit toch wel in orde mag zijn. Om het cliché er maar weer even in te gooien: ‘Ze maken er weer een zootje van, van onze belastingcenten ;).’

    @Joost: Je bent vergeten de link uit de tweede afbeelding in WP te verwijderen.

Speak Your Mind

*