Belastingdienst en paginatitels

Ons eerste bericht ging ook al over de Belastingdienst, maar er is meer te melden. In reactie op ons artikel van eergisteren over homepage titels van gemeentesites kwam de opmerking via Twitter dat het bij de belastingdienst ook nog niet helemaal op orde was. Dat blijkt een behoorlijk understatement. De paginatitels op Belastingdienst.nl zijn niet alleen ondoordacht, ze voldoen ook niet aan de eis dat iedere paginatitel uniek en beschrijvend moet zijn.

Laten we eens uitzoeken wat dat voor problemen oplevert. Als burger zoek ik, in Google, op [Belastingaangifte 2011]. Ik krijg het volgende resultaat:

belastingaangifte 2011 zoekresultaat

Het eerste resultaat is van de Belastingdienst, maar dat zie ik eigenlijk alleen aan de URL. De paginatitel is namelijk “Privé”. Dat zou dus ook een sectie in de Telegraaf kunnen zijn. Die titel is natuurlijk niet beschrijvend, totaal niet zelfs. De titel van de pagina er onder is veel beter, maar die is van een commerciële dienstverlener. Dat wilde ik niet, ik wil zélf mijn aangifte doen… Bij nader onderzoek blijken de andere secties van belastingdienst.nl net zulke mooie titels te hebben: Zakelijk en Intermediars. Alleen de sectie Douane voor bedrijven heeft een wat betere titel.

Maar goed, stel dat ik toch op dat eerste resultaat klik, dan kom ik op de volgende pagina. Gelukkig kan ik daar vrij simpel de Aangifte 2011 vinden, vooral als ik alle “meer….” links maar even negeer:

belastingdienst privé voorpagina

We klikken door naar de volgende pagina:

Belasting Aangifte 2011

We hadden gewoon verkeerd gezocht! Het is namelijk geen belastingaangifte, maar aangifte! Jammer toch, dat de Belastingdienst de andere variant niet “even” mee neemt in de titel van de pagina. Die is namelijk “Aangifte 2011”, als daar gewoon even “- Belastingdienst” achter gezet was had Google het meteen al wel gevonden. Kleine veranderingen hebben soms een enorme (search-)impact. Vooral ook omdat de term “aangifte” zelfs binnen de overheid al ambigu is. De politie neemt namelijk ook maar al te graag aangiftes op.

En dan over die pagina… Wat willen ze eigenlijk dat ik hier doe? Ik snap dat ik heel veel kan vinden hier, maar het zou zo mooi zijn als 1 blokje er echt uit sprong, met een simpele handleiding en daarin verwijzingen naar de andere content.

Terug naar de paginatitels

Maargoed, die paginatitels dus… We hebben ontdekt dat ze niet beschrijvend zijn, dan zijn ze toch zeker wel uniek? We doen een wat moeilijkere search in Google: [site:belastingdienst.nl intitle:”aangifte doen”], het resultaat:

resultaat voor search: site:belastingdienst.nl intitle:"aangifte doen"

Dat is raar… Drie keer exact dezelfde titel. Als we doorklikken blijkt in alle gevallen dat ” – Belastingdienst” helemaal niet in de titel te staan, dat wordt toegevoegd door Google om de titel beter te maken voor de gebruiker. Google snapt usability namelijk wel. Maar deze drie pagina’s zijn toch écht verschillend. Laat me ze alle drie even onder elkaar zetten:

 

Aangifte doen Opslag Belastingdienst

Aangifte doen Invoer Belastingdienst

Aangifte doen Zakelijk Belastingdienst

Ik realiseer me dat het bijna een zoekplaatje is. De eerste is voor Doune aangifte Opslag, de tweede voor Douane aangifte Invoer, de derde voor Zakelijk aangifte doen.

Conclusie

Die titels zijn dus slecht: niet beschrijvend, niet uniek. Deze site is net nieuw. Excuses zijn niet meer te maken, deze site had gewoon moeten voldoen aan alle Webrichtlijnen, gegeven het Besluit Kwaliteit Rijksoverheidswebsites.

Recentelijk heeft minister Donner dat nog eens bevestigd aan de Tweede Kamer, daarbij vooral inspelend op Gemeentes. Mijns inziens zou een site die voor alle Nederlanders relevant is nog veel harder bevraagd en beoordeeld moeten worden.

Comments

  1. Slecht? Gewoon triest. Kleine moeite om dit fatsoenlijk te regelen lijkt me, Overigens, als ik zoek op “belastingdienst” in Google krijg ik dezelfde Prive-pagina te zien, maar met als titel “Belastingdienst”. Zoekt Google er blijkbaar zelf bij op basis van de HTML source.

  2. In dit geval hebben ze groot gelijk. Overigens komt dezelfde pagina met dezelfde zoekquery in Bing pas op plek 7.

Speak Your Mind

*